DC3:an : att bärga historien
Inbunden
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Berättelsen om det nedskjutna planet – med unika bilder!
Den bärgade DC-3:an berättar en unik historia om kalla krigets vansinne och villkor. I boken låter vi bilder på föremål som legat på Östersjöns botten berätta historien om det nedskjutna spionplanet.
Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Två timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt i gång men förutom en gummibåt med spår av sovjetisk ammunition hittades ingenting. DC-3:an var borta.
Det skulle ta mer än 50 år innan flygplanet återfanns och sanningen om dess öde uppdagades. Här berättar föremålen som legat på Östersjöns botten historien: Armbandsuret som visar tidpunkten för nedslaget, nylonstrumpan som navigatören hade knuten om halsen som amulett, den sönderbrända signalspaningsutrustningen, hålen i flygplanskroppen från träffar av granater, den slitna plånboken och pilotens dagbok som slutar abrupt den 13 juni 1952.
Boken djupdyker i haveriutredningen och berättar om den komplicerade bärgningen av flygplanskroppen – från 127 meters djup till ett hypermodernt museum. Genom tidigare opublicerade fotografier från marinens bärgning av flygplanet och den efterföljande haveriutredningen fördjupas kunskapen och känslan kring DC-3:ans öde både i dåtid och nutid.En suggestiv och tankeväckande bok om ett nedskjutet svenskt militärflygplan, politiskt spel och anhörigas mångåriga sökande efter sanningen.
Läs mer
Carl Douglas
Carl Douglas är historiker, dykare och fotograf som drivs av nyfikenhet för det dolda, passion för havet och att göra saker tillsammans för att uppnå gemensamma mål till sjöss. De mest kända exemplen på detta är upptäckterna av det svenska signalspaningsflygplanet DC-3:an och vraket efter regalskeppet Svärdet, som gick under 1676 i samma sjöslag som det riksbekanta skeppet Kronan. Men för Carl är det precis lika viktigt att minnas mindre kända fartyg och personerna som levde och arbetade där. Och för Carl är det här själva meningen med dokumenterandet av vrak. Genom att visa dessa platser så är de någonting. Någonting att förhålla sig till, någonting att reflektera över, någonting att diskutera och mötas kring. Genom bilderna och texterna lever allting vidare. Hans tidigare böcker är Ghost Ships och Shipwreck.
Björn Hagberg
Björn Hagberg, författare, arkeolog samt researcher och manusskribent för dokumentärfilm. Har skrivit böcker och e-böcker om vrak, andra världskriget, det försvunna signalspaningsplanet DC-3:an och, tillsammans med Martin Widman, Fossiljägarna. Nu senast som redaktör för boken Ghostships, Östersjöns okända historia. Han arbetar med research och manus på produktionsbolaget Deep Sea Productions.
Martin Widman
Martin Widman, vetenskapsjournalist och dokumentärfilmare. Tidigare arbetat på Sveriges Radios och Sveriges Televisions vetenskapsredaktioner under många år samt frilansskribent för tidskrifter som Café och Populär Historia. Författare till böckerna Fossiljägarna (2011) och Att döda en människa (2016) tillsammans med Björn Hagberg. Nu projektledare på stiftelsen Voice of the Ocean.
Berättelsen om det nedskjutna planet – med unika bilder!
Den bärgade DC-3:an berättar en unik historia om kalla krigets vansinne och villkor. I boken låter vi bilder på föremål som legat på Östersjöns botten berätta historien om det nedskjutna spionplanet.
Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Två timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt i gång men förutom en gummibåt med spår av sovjetisk ammunition hittades ingenting. DC-3:an var borta.
Det skulle ta mer än 50 år innan flygplanet återfanns och sanningen om dess öde uppdagades. Här berättar föremålen som legat på Östersjöns botten historien: Armbandsuret som visar tidpunkten för nedslaget, nylonstrumpan som navigatören hade knuten om halsen som amulett, den sönderbrända signalspaningsutrustningen, hålen i flygplanskroppen från träffar av granater, den slitna plånboken och pilotens dagbok som slutar abrupt den 13 juni 1952.
Boken djupdyker i haveriutredningen och berättar om den komplicerade bärgningen av flygplanskroppen – från 127 meters djup till ett hypermodernt museum. Genom tidigare opublicerade fotografier från marinens bärgning av flygplanet och den efterföljande haveriutredningen fördjupas kunskapen och känslan kring DC-3:ans öde både i dåtid och nutid.En suggestiv och tankeväckande bok om ett nedskjutet svenskt militärflygplan, politiskt spel och anhörigas mångåriga sökande efter sanningen.
Läs mer