Vår bästa tid


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan
"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Läs mer

Produktinfo

Kiley Reid

Kiley Reid har en magisterexamen i skrivande från Iowa Writers’ Workshop där hon belönades med the Truman Capote Fellowship. Kiley Reids debutroman ”Vår bästa tid” nominerades till det prestigefyllda Bookerpriset 2020.

"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Läs mer

Produktinfo
Om Kiley Reid

Bäst pris just nu

Jordisk

Theis Ørntoft 299 kr 299 kr

Hon och hennes katt

Makoto Shinkai, Naruki Nagakawa 279 kr 279 kr

Det hon viskar

Emma Ångström 249 kr 249 kr

Ord mot ord

Steve Cavanagh 319 kr 319 kr

Mörka kvällar i Kollektivet

Callum Bloodworth 269 kr 269 kr

Hipp hipp hurra

Malin Stehn 289 kr 289 kr

Den smala lyckan : en novellfläta

Hans Gunnarsson 299 kr 299 kr

Drottningen av Lyckan

Camilla Thelander Eng 299 kr 299 kr

Liket i salongen

Madeleine Gustafsson 269 kr 269 kr

Modet och minnena

Cay Bond 339 kr 339 kr

För evigt dömd

Lena Berglin 269 kr 269 kr

Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen

Kristina Ekero Eriksson 299 kr 299 kr

Mammas pojke

Karin Aspenström 299 kr 299 kr

Vi var vänner

Anne Liljeroth 269 kr 269 kr

Dödens klackar

Tina Frennstedt 299 kr 299 kr

Nattåg till Marrakech

Dinah Jefferies 289 kr 289 kr

Vaka över henne

Jean-Baptiste Andrea 299 kr 299 kr

Mord på en byfestival

Katie Gayle 269 kr 269 kr

Plötsligt död

Peter James 269 kr 269 kr

Cecily Larsons hemliga liv

Ellen Baker 299 kr 299 kr

Fars rygg

Niels Fredrik Dahl 299 kr 299 kr

Allt vi aldrig avslutade

Rebecca Yarros 279 kr 279 kr

De vita nätterna

Katrine Engberg 279 kr 279 kr

Sven Hedin och hans tid

Håkan Wahlqvist, Nils Uddenberg, Staffan Thorsell, Jan Romga 549 kr 549 kr

De fastfrusna

Elly Griffiths 289 kr 289 kr

En liten droppe blod

Christoffer Carlsson 299 kr 299 kr

Kärlekens villovägar

Peter Robinson 299 kr 299 kr

Paket Carlsson/Robinson

598 kr 598 kr