Pastor Viveka och Glada änkan
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Ett nytt fall för pastor Viveka!
Pastor Viveka och glada änkan är den tredje delen i Annette Haalands populära serie om den färgstarka pastorn i villaidyllen Gamla Enskede.
Fotot blev fint, konstaterar Viveka där hon sitter på tunnelbanan med näsan i tidningen. De står uppställda under den nya skylten, sju glada figurer i mössor och halsdukar. Snön ligger vit på fönsterbleck och spröjs och allt ser sådär idylliskt ut som man vill att det ska vara. Det är Pål, Viveka, Abbe, Viola, Benedetto, Povel och Biggan. Skylten riktigt skiner med sina snirkliga bokstäver:
Glada änkan
Enskede bio
De figurerar på första sidan i lokaltidningen, som talar om för alla att det nu finns en biograf i Enskede igen. Den förra stängde 1961, efter att ha underhållit Enskedeborna i nästan femtio år. Under biografens första år, som var stumfilmens tid, ackompanjerades filmerna av en uppsminkad äldre dam som kallades Glada änkan. Och nu har eldsjälarna bakom den nya biografen tagit fasta på det och kallar sin bio för Glada änkan.
Viveka och Pål står bredvid varandra på bilden. Pål ser sådär vacker och allvarlig ut som han ofta gör, även när han är glad. Hennes man i lust och nöd, filmvetaren, är väldigt entusiastisk över det här med bion. Hon konstaterar att hon står närmare Pål än Abbe på bilden. Och det är bra, det är så det måste vara, även om hon i sanningens namn har tvekat ibland när det gäller den saken.
Abbe är Enskedes bokhandlare och son till den förmögna Viola. Hon står bredvid Abbe på bilden, iförd en ljusblå hatt. Intill henne står fader Benedetto. Han har både pälsmössa och en stor halsduk. Han tycker att det är kallt i Sverige. Povel, med rocken felknäppt, står lite halvt bortvänd från Benedetto, som han inte tycks gilla något vidare.
Längst ut i raden står Biggan, en sjuksköterska som har flyttat hem till Sverige igen efter femton år i den sydamerikanska djungeln.
Först verkar allt gå enligt plan med biografen. De har till och med fått tag på Glada änkans riktiga piano! Men begreppet kvalitetsfilm verkar kunna väcka många typer av känslor, även upprörda. Och hur ska Vivekas församling spendera miljonen de fått ärva av Doris? Det är de inte heller eniga om.
Så småningom dyker ännu fler frågetecken upp – vem ÄR den katolske prästen Benedetto, egentligen? Döljer han något? Varför får en av initiativtagarna till Glada änkan sin lägenhet utbränd? Och vad har 96-åriga Selma i kikarn?
Mitt i alltihopa dyker även upp ett avhugget finger upp. Och hela tiden snöar det ...
Läs mer
Annette Haaland
Annette Haaland, född 1965, är lärare på Bromma folkhögskola i ämnena religion, filosofi och svenska. Hon har också varit pastor i Equmeniakyrkan. Annette Haaland debuterade 2016 med Pastor Viveka och tanterna, första boken i den charmiga och populära serien om pastor Viveka i Gamla Enskede. Våren 2022 kom den fristående feelgoodromanen Konrad Visslers förunderliga resa till Ångermanland som till viss del bygger på hennes egen släkts historia.
Ett nytt fall för pastor Viveka!
Pastor Viveka och glada änkan är den tredje delen i Annette Haalands populära serie om den färgstarka pastorn i villaidyllen Gamla Enskede.
Fotot blev fint, konstaterar Viveka där hon sitter på tunnelbanan med näsan i tidningen. De står uppställda under den nya skylten, sju glada figurer i mössor och halsdukar. Snön ligger vit på fönsterbleck och spröjs och allt ser sådär idylliskt ut som man vill att det ska vara. Det är Pål, Viveka, Abbe, Viola, Benedetto, Povel och Biggan. Skylten riktigt skiner med sina snirkliga bokstäver:
Glada änkan
Enskede bio
De figurerar på första sidan i lokaltidningen, som talar om för alla att det nu finns en biograf i Enskede igen. Den förra stängde 1961, efter att ha underhållit Enskedeborna i nästan femtio år. Under biografens första år, som var stumfilmens tid, ackompanjerades filmerna av en uppsminkad äldre dam som kallades Glada änkan. Och nu har eldsjälarna bakom den nya biografen tagit fasta på det och kallar sin bio för Glada änkan.
Viveka och Pål står bredvid varandra på bilden. Pål ser sådär vacker och allvarlig ut som han ofta gör, även när han är glad. Hennes man i lust och nöd, filmvetaren, är väldigt entusiastisk över det här med bion. Hon konstaterar att hon står närmare Pål än Abbe på bilden. Och det är bra, det är så det måste vara, även om hon i sanningens namn har tvekat ibland när det gäller den saken.
Abbe är Enskedes bokhandlare och son till den förmögna Viola. Hon står bredvid Abbe på bilden, iförd en ljusblå hatt. Intill henne står fader Benedetto. Han har både pälsmössa och en stor halsduk. Han tycker att det är kallt i Sverige. Povel, med rocken felknäppt, står lite halvt bortvänd från Benedetto, som han inte tycks gilla något vidare.
Längst ut i raden står Biggan, en sjuksköterska som har flyttat hem till Sverige igen efter femton år i den sydamerikanska djungeln.
Först verkar allt gå enligt plan med biografen. De har till och med fått tag på Glada änkans riktiga piano! Men begreppet kvalitetsfilm verkar kunna väcka många typer av känslor, även upprörda. Och hur ska Vivekas församling spendera miljonen de fått ärva av Doris? Det är de inte heller eniga om.
Så småningom dyker ännu fler frågetecken upp – vem ÄR den katolske prästen Benedetto, egentligen? Döljer han något? Varför får en av initiativtagarna till Glada änkan sin lägenhet utbränd? Och vad har 96-åriga Selma i kikarn?
Mitt i alltihopa dyker även upp ett avhugget finger upp. Och hela tiden snöar det ...
Läs mer