Ferdinand Boberg Arkitekten, Konstnären, Människan


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Läs mer

Produktinfo

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Läs mer

Produktinfo

Just nu-priser

Månadens bästa pris

Jakob

Satu Rämö 299 kr 199 kr

Viva España

Åsa Hellberg 269 kr 199 kr

Allmänfarlig ödeläggelse

Monica Nebelius Lüning 279 kr 199 kr

Liket på Tallholmen

Katarina Bivald 279 kr 249 kr

Bygdedjuret

Sven Olov Karlsson 279 kr 249 kr

Dödens lustgård

Karolina Schützer 279 kr 249 kr

Isnatten

Kamilla Oresvärd 269 kr 239 kr

En liten död

Ebba Bandh 289 kr 199 kr

Schackspelaren

Daniel Fridell, Börge Hellström 299 kr 269 kr

Frälsarens nya gymnastikskor

Sebastian Avindell 269 kr 239 kr

Den gyllene hämnden

Veronica Sjöstrand 269 kr 239 kr

Älskarinnan

E. P. Uggla 249 kr 249 kr

Satmarken

Thomas Engström 269 kr 239 kr

Du är här

David Nicholls 279 kr 249 kr

Dit fjärilar flyger

Suzanne Redfearn 269 kr 239 kr

De bortglömda flickorna

Emily Gunnis 279 kr 249 kr

Innan kaffet kallnat

Toshikazu Kawaguchi 269 kr 239 kr

Hennes tysta ögon

Armando Lucas Correa 269 kr 239 kr

Systrar under en uppgående sol

Heather Morris 269 kr 239 kr

Mörkrets grotta

Kate Rhodes 279 kr 249 kr

Ekon från det förflutna

Jodi Thomas 249 kr 219 kr

Efteråt

Guillaume Musso 249 kr 219 kr

Långlevnadsrevolutionen

Maria Borelius 329 kr 299 kr

Doktorns no bullshit-guide till hälsa

Jesper Salén 329 kr 299 kr

Kalorismart : enkla recept för att äta gott och må bra

Annie Erfass 329 kr 299 kr

Hälsoresan : 52 veckor som kan förändra ditt liv

Anders Wallensten 289 kr 259 kr

Onda tankar

Nora Roberts 299 kr 199 kr

I skuggan av det förflutna

Elisabet Nemert 299 kr 199 kr

Paket Roberts/Nemert

598 kr 378 kr