Ferdinand Boberg Arkitekten, Konstnären, Människan


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Produktinfo

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Produktinfo

Just nu priser!

Ena stunden här

Liane Moriarty 299 kr 199 kr

Berättelsen om ditt liv

Lucy Dillon 299 kr 199 kr

Det finmaskiga nätet

Håkan Nesser 299 kr 199 kr

Vita skuggor

Rebecka Edgren Aldén 269 kr 199 kr

I det förgångna

Anna Tell 299 kr 269 kr

På en tyst gata

Seraphina Nova Glass 259 kr 199 kr

Yxmördaren

Samuel Karlsson 269 kr 239 kr

Ambassadörens dotter

Anna Martinengo 269 kr 239 kr

Filmmordet i Cornwall

Fiona Leitch 219 kr 189 kr

Udda fåglar

Mathias Dufeld 279 kr 249 kr

Fem järn i elden

Christina Larsson 219 kr 189 kr

Snurra min jord

Britt Peruzzi, Carina Sigurdsson Löpp 279 kr 249 kr

Sommar på Villa Hilda

Michaela von Kügelgen 269 kr 239 kr

Björnen

Susan Casserfelt 269 kr 239 kr

Mord i ljusa natten

Anna Ihrén 249 kr 219 kr

Liv och döden

Siri Gustafsson 299 kr 269 kr

Rosies hemlighet

Caroline Twamley 279 kr 249 kr

Två rum och ett växthotell

Avanna Larsson 229 kr 199 kr

Underverken

Arne Dahl 299 kr 269 kr

Andra året på den lilla skolan på klippan

Jenny Colgan 299 kr 269 kr

Den försvunna boken

Brianna Labuskes 289 kr 259 kr

Den hemliga äppelträdgården

Sharon Gosling 249 kr 219 kr

Den hemliga författaren

Lindsey Kelk 299 kr 269 kr

Olyckans år

Thomas Rydahl, Anne-Grete Bjarup Riis 299 kr 269 kr

En hemlig önskan

Ali McNamara 249 kr 219 kr

Förbli begravd

Kate Webb 259 kr 229 kr

Botvid : Den förste svensken

Maja Hagerman 399 kr 369 kr

Hjärnstark minior : bli smartare än din egen hjärna

Anders Hansen, Mats Wänblad 279 kr 249 kr

Paket Moriarty/Dillon

598 kr 378 kr