Vår bästa tid


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Produktinfo

Kiley Reid

Kiley Reid har en magisterexamen i skrivande från Iowa Writers’ Workshop där hon belönades med the Truman Capote Fellowship. Kiley Reids debutroman ”Vår bästa tid” nominerades till det prestigefyllda Bookerpriset 2020.

"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Produktinfo
Om Kiley Reid

Bäst pris just nu!

Nätter utan gryning

Ninni Schulman 299 kr 199 kr

17 juni

Alex Schulman 299 kr 199 kr

Förbannelsen i Amalfi

Sarah Penner 269 kr 239 kr

Regntunga skyar

Conny Palmkvist 289 kr 199 kr

Vykort från en mördare

Mattias Edvardsson 289 kr 199 kr

Till ondskans försvar

Anna Jansson 299 kr 269 kr

Rygga inte undan

Stephen King 279 kr 249 kr

Prins Wilhelm och den svåra konsten att vara kunglig

Stellan Ottosson 349 kr 319 kr

Mina vänner

Fredrik Backman 299 kr 269 kr

Hundra blommor

Omar Alshogre 299 kr 269 kr

Råttpojken

Maria Ek 289 kr 199 kr

När vatten närmar sig

Karin Härjegård 289 kr 259 kr

Djävulsring

Frida Skybäck 289 kr 259 kr

Solen skiner alltid på Tjurkö

Emma Bouvin 299 kr 269 kr

Underjorden

Lina Bengtsdotter 289 kr 259 kr

Sågverk

Frida Ajo 299 kr 269 kr

Sot

Sara Strömberg 299 kr 269 kr

Från Björn Natthiko Lindeblad. Med öppen hand

Björn Natthiko Lindeblad, Caroline Bankler 379 kr 349 kr

Cecilia Vasa : Prinsessan som aldrig gav upp

Herman Lindqvist 309 kr 279 kr

Midnattsfesten

Lucy Foley 289 kr 259 kr

Herr Saitos ambulerande biograf

Annette Bjergfeldt 269 kr 239 kr

Resan från Bombay

Alka Joshi 289 kr 259 kr

Colette Marceaus stulna liv

Kristin Harmel 269 kr 239 kr

Hjärtats vägskäl

Jodi Thomas 259 kr 229 kr

Där skuggorna faller

Liz Moore 269 kr 239 kr

Mamma pappa barn

Claire Lynch 299 kr 269 kr

Gamla synders skull

Sebastian Barry 319 kr 289 kr

Storkens och dromedarens sång

Anjet Daanje 319 kr 289 kr

Fångna i tiden

David Baldacci 289 kr 259 kr

Nattens skugga

Michael Connelly 319 kr 289 kr

Hitta din historia : Släktforskning för alla

Ingeborg Arvastsson, Stina Loo 459 kr 429 kr

Vikingar – myter, sägner och fakta

Peter Bergting 329 kr 299 kr

Guinness World Records 2026

Ltd. Guinness World Records 319 kr 289 kr

Pojken på andra sidan havet

Lars Lerin 349 kr 319 kr