Vår bästa tid


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Produktinfo

Kiley Reid

Kiley Reid har en magisterexamen i skrivande från Iowa Writers’ Workshop där hon belönades med the Truman Capote Fellowship. Kiley Reids debutroman ”Vår bästa tid” nominerades till det prestigefyllda Bookerpriset 2020.

"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Produktinfo
Om Kiley Reid

Bäst pris just nu!

Gråterskan

Camilla Läckberg 299 kr 199 kr

Den yttersta hemligheten

Dan Brown 299 kr 199 kr

Vargars lek

Niklas Natt och Dag 299 kr 199 kr

Stugorna

Johan Theorin 299 kr 199 kr

Kunde jag följa dig bort

Marie Lok Björk 289 kr 199 kr

Skördebarn

Hans Rosenfeldt 299 kr 269 kr

Bokhandeln på Foss Bridge

Sophie Austin 289 kr 259 kr

Fru Television: En biografi om TV-pionjären Ria Wägner

Anna-Lena Lodenius 339 kr 299 kr

Mitt löfte till dig

Caroline Säfstrand 279 kr 249 kr

Jag önskar dig lagom lycklig

Tove Alsterdal 269 kr 239 kr

Vem älskar Slas? : En biografi över Stig Claesson

Håkan Lahger 369 kr 339 kr

Samla liv

Malin Haawind 289 kr 259 kr

Svinen

John Ajvide Lindqvist 269 kr 239 kr

Lucia är död

Katarina Wennstam 289 kr 259 kr

Systrar, bröder och andra problem

Kalle Lind 299 kr 269 kr

Löften i skymningen

Heléne Holmström 279 kr 249 kr

Artens överlevnad

Lydia Sandgren 319 kr 289 kr

Klenoden

Klas Östergren 319 kr 289 kr

Mord i mareld

Anna Ihrén 249 kr 219 kr

Borgens barn

Sofie Axelzon 289 kr 259 kr

Dränkta spår

Pernilla Ericson 279 kr 249 kr

Klanen

Pascal Engman 289 kr 259 kr

Mannerheim : hjälte och antihjälte

Tuomas Tepora 379 kr 339 kr

Midnatt i den lilla bokhandeln

Jenny Colgan 289 kr 259 kr

Berätta var jag hör hemma

Jeanine Cummins 299 kr 269 kr

Namnen

Florence Knapp 299 kr 269 kr

Hemligheterna i Harbour House

Liz Fenwick 289 kr 259 kr

Klippkort till helvetet

Erlend Loe 299 kr 269 kr

Hidden pictures (svensk utgåva)

Jason Rekulak 259 kr 229 kr

Brevbäraren i Lizzanello

Francesca Giannone 319 kr 199 kr

Den svarta sjön

Peter May 299 kr 269 kr

Igelkottens förunderliga värld

Marie Dacke 319 kr 289 kr

Bettys bästa

Katarina Widholm 339 kr 299 kr

Arvet från Solbacken

Sara H. Olsson 279 kr 249 kr