Vår bästa tid


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan
"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Läs mer

Produktinfo

Kiley Reid

Kiley Reid har en magisterexamen i skrivande från Iowa Writers’ Workshop där hon belönades med the Truman Capote Fellowship. Kiley Reids debutroman ”Vår bästa tid” nominerades till det prestigefyllda Bookerpriset 2020.

"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Läs mer

Produktinfo
Om Kiley Reid

Bäst pris just nu

Den första bruden

Nora Roberts 289 kr 199 kr

Intrig i Amalfi

Anders de la Motte, Anette de la Motte 289 kr 199 kr

Kärlek på grekiska

Lucy Diamond 289 kr 259 kr

Följeslagaren

Sofie Sarenbrant 289 kr 259 kr

Svart hjärta

Silvia Avallone 299 kr 269 kr

Vår sjätte attaché

Denise Rudberg 269 kr 239 kr

Vardagar 12

Ulf Lundell 299 kr 269 kr

Den smutsiga floden

Åke Edwardson 299 kr 199 kr

Stål-Berit

Martina Haag 299 kr 269 kr

När stjärnorna faller

Mari Jungstedt 299 kr 199 kr

Midsommarmord i skärgården

Anna Ihrén 279 kr 249 kr

Exit Nils

Peter Magnusson 329 kr 299 kr

Livets ekvation

Sofia Lundberg 279 kr 249 kr

Första position

Anna Lönnqvist 269 kr 239 kr

Mörkret faller över skogen

Mons Kallentoft, Karolina Kallentoft 309 kr 289 kr

Där lavendelfälten blommar

Carina Nunstedt 299 kr 269 kr

De vilseledda

Michaela Winglycke 279 kr 249 kr

I stort sett mänsklig

Helena Lindegren 329 kr 299 kr

Det andra livet

Daniel Alfredson 329 kr 299 kr

När du dör morfar, så dör jag med : Mitt liv i skuggan av Arbogakvinnan

Leone Milton, Amanda Fors 279 kr 249 kr

Spjutdansare

Agneta Arnesson Westerdahl 279 kr 249 kr

Skugga över Slagtjärn

Rolf Börjlind, Cilla Börjlind 309 kr 289 kr

Innan du hittade mig död

Jacqueline Bublitz 299 kr 269 kr

Ett avslöjande testamente

Julia Chapman 289 kr 259 kr

Vildmarken

Sarah Pearse 319 kr 289 kr

Det franska arvet

Natasha Lester 289 kr 259 kr

Efter midnatt

T.M. Logan 259 kr 229 kr

Dagarna jag älskade dig som mest

Amy Neff 319 kr 199 kr

Bageriet i Brooklyn

Ellen Vahr 249 kr 219 kr

Under ytan

Jørn Lier Horst 299 kr 269 kr

Cookies & brownies deluxe

Frida Skattberg 319 kr 289 kr

Kustfåglar

Axel Thorenfeldt 369 kr 339 kr

100 fantastiska svenska öar - och en halvö

Marko T Wramén, Anna W Thorbjörnsson 329 kr 299 kr

Paket Jungstedt/Edwardson

598 kr 378 kr