Boktips

Hälsa och välmående har aldrig varit mer omtalat i modern tid än nu.

Redaktionen 12 januari 2022

10 tips för en bättre tillvaro och ett friskare 2022. 

Det är aldrig försent att ta tag i sig själv och sitt eget liv. Du behöver inte träna 7 gånger i veckan, äta enbart grönsaker eller ha mängder av vänner för att må bra. Små steg tar dig långt och du har bara ett liv så ta hand om det och njut.

content_boktips_halsa.jpg

1. Minska sockerintaget

Att socker i stora mängder inte är bra för oss vet nog de flesta. Men visste du att om du minskar på sockerkonsumtionen kan du:
* Minska risken för cancer
* Minska risken för psykisk ohälsa
* Sänka risken att drabbas av hjärtsjukdomar
* Får bättre hy
* Får stabilare humör

Koll på diabetes typ 2 : symtom, behandlingar & allt du kan göra själv

Kerstin Brismar,Harriet Wallberg 279 kr 279 kr Inbunden

Food Pharmacy : kokboken

,Mia Clase 129 kr 129 kr

2. Rör på dig, det är lättare än du tror.

Vi människor gillar enkelhet, allt ska helst vara så smidigt som möjligt och gå snabbt! För många tar det emot att börja träna, det tar för mycket tid, är jobbigt och krävande. Men visste du att enbart 6 minuters styrketräning i veckan kan ge positiv effekt på hälsan? Ta ett vinterbad, träna rumpan när du borstar tänderna, stretcha framför TV:n? Kom igen och rör på dig, nu finns det inga ursäkter längre!

Hälsorevolutionen : 12-veckorsprogrammet : för styrka, hälsa och glow

Maria Borelius,Rita Catolino 269 kr 269 kr Inbunden

Smärtfri med yoga

Antje Schulze,Dulce Jiménez 179 kr 179 kr Inbunden

3. Sov bättre.

Det är viktigt att sova för att hjärnans hälsa ska hållas i balans. Om vi sover dåligt under en längrel tid ökar risken för flertalet sjukdomar, minnet blir sämre och immunförsvaret blir svagare. Sömnen behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta olika intryck. Utan sömnen kan hjärnan inte rensa bort ”avfallet” som ackumuleras under dagen och det gör att hjärncellerna kan ta skada.

4. Varannan vatten, minska alkoholkonsumtionen.

I stort sett påverkar alkoholen hela kroppen och når alla organ, både in- och utsida. Enligt världshälsoorganisationen (WHO)  finns det minst 60 sjukdomar som har sitt samband med en hög alkoholkonsumtion. När du utsätter kroppen för mycket alkohol påverkas den av så kallad oxidativ stress. Då skapas giftiga syreföreningar i kroppen och det påverkar både cellerna och immunsystemet. Byt ut drinken mot ett alkoholfritt alternativ ibland.

Alkoholfritt : till maten

Richard Man 239 kr 239 kr Inbunden

Juicer & smoothies, sallader, soppor och andra hälsosamma recept

Cecilia Davidsson 189 kr 189 kr Inbunden

5. Dra ner på de farliga fetterna.

För hälsans skull, minska konsumtionen av chark, kött, mejeriprodukter, palmolja och kokosolja. Ersätt i stället det mättade fettet med olivolja, rapsolja, nötter, avokado och fet fisk. Men som med allt annat i livet så handlar det om balans. Mättat fett då och då är inte farligt så länge du får i dig rikligt med omättat fett. Men undvik så långt som möjligt transfett, det höjer nämligen halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet

Mosleymetoden i praktiken : gå ner i vikt snabbt & säkert

Clare Bailey,Justine Pattison 259 kr 219 kr Inbunden

Mera vego på 30 minuter

Ylva Bergqvist 269 kr 269 kr

6. Maximera kroppens vitaminupptag!

Naturlig kost är det bästa sättet för kroppen att tillföra alla vikiga vitaminer och mineraler Vitaminer och mineraler samarbetar med kroppen för att ge dig bästa förutsättningarna för ett friskt liv.

Juicer & smoothies, sallader, soppor och andra hälsosamma recept

Cecilia Davidsson 189 kr 189 kr Inbunden

7. Ta hand om ditt hjärta.

Att du ska ta hand om ditt hjärta kräver kanske inte en längre förklaring, det är rätt självklart men gör du det? Att ha en hälsosam livsstil kan effektivt minska riskerna att drabbas av hjärtinfarkt, stroke och hjärtsvikt.

Hjärtinfarkten : fakta, expertråd och personliga berättelser

Jakob Ratz Endler,Martin Ratz,Martin Ratz 269 kr 269 kr Mjukband

Stark hela livet : bättre ork, minne, mående och hälsa med fysisk aktivitet

Carl Johan Sundberg,Jessica Norrbom 249 kr 249 kr Inbunden

8. Vårda dina relationer.

Visste du att goda relationer är avgörande för ett långt, friskt och lyckligt liv? De skyddar oss från sjukdom, stärker våra hjärnor, sänker stress- och ångestnivåerna och skapar trygghet.

Handbok för introverta : Karriären, familjen, relationerna

Linus Jonkman 249 kr 249 kr Mjukband

9. Acceptera det du känner!

Det är inte dig det är fel på om du mår dåligt, det är helt naturligt. Ångest och oro är naturliga tillstånd och kvarlevor från urminnes tider då vi riskerade att bli uppätna av rovdjur eller levde som samlare. Sluta jaga efter lyckan, acceptera dina känslor istället. För att må bra i dagens samhälle behöver du ta bättre hand om din hjärna, och din kropp.

Hälsogåtan : evolution, forskning och 48 konkreta råd

Anders Wallensten 259 kr 259 kr Inbunden

Depphjärnan : Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Anders Hansen 269 kr 269 kr Inbunden

10. Träna hjärnan!

Intellektuell stimulans och fysisk motion håller våra hjärnor i form. Genom att utmana hjärnan kan du förbättra både minnet och inlärningsförmågan. Försök att någon varje dag ta tag i en utmaning som sätter hjärnan på prov, både fysiskt och mentalt.

Hjärnstark : Hur motion och träning stärker din hjärna

Anders Hansen 189 kr 189 kr Inbunden